VÝVINOVÁ VERBÁLNA DYSPRAXIA / VVD
Terminologické vymedzenie
VVD je stále predmetom skúmania. Ide o neurologickú vývinovú poruchu zvukovej roviny reči, pri ktorej je narušená presnosť a konzistencia pohybov počas artikulácie. Za jadrový deficit je považované narušenie plánovania a/alebo programovania motorických sekvencií reči, čo spôsobuje narušenie v produkcii reči a prozódii. Dieťa má problém koordinovať jemné artikulačné pohyby napriek tomu, že nie je prítomné poškodenie svalov alebo inervácie.
Typy dyspraxií
- Vývinová orálna dyspraxia je charakterizovaná neschopnosťou alebo ťažkosťami mať vôľovú kontrolu nad nerečovými pohybmi (fúkanie, špúlenie pier…). Dieťa ich dokáže vykonať spontánne, ale nie na požiadanie, teda pod vedomou kontrolou.
- Vývinová artikulačná dyspraxia – ide o narušenie pohybov pri tvorení individuálnych hlások, dieťa má problém naučiť sa vysloviť izolované artikulačne náročné hlásky. Artikulačná terapia u týchto detí postupuje pomaly, dieťa sa môže naučiť izolovanie imitovať hlásku, ale nebude ju vedieť vedome preniesť do iných pozícií v slove, automatizácia trvá neprimerane dlho.
- Vývinová verbálna dyspraxia – ide o špecifickú vývinovú odchýlku rečového vyjadrovania na úrovni slov. Problém s vyslovovaním slov má dieťa bez ohľadu na to, či fyziologicky zvládne alebo nezvládne artikuláciu hlásky.
Klinický obraz VVD
Opis možných charakteristických prejavov VVD je veľmi široký, znaky VVD sa aj vekom menia.
V osobnej anamnéze u dieťaťa sú pozorované nasledujúce znaky:
- problém so zachovaním čistoty v jedení a saliváciou,
- prítomná celková motorická neobratnosť u dieťaťa,
- reflux,
- pomalšie psychomotorické tempo,
- nedostatok flexibility pri činnostiach (jednotlivé činnosti robí dieťa vždy rovnakým spôsobom, postupom),
- rozdiel vo výkone medzi spontánnymi pohybmi a pohybmi na výzvu (napr. lízanie lízanky a predstieranie lízania lízanky),
- absencia džavotania alebo neskorý nástup džavotania,
- limitovaný fonetický repertoár,
- zlyhávanie pri imitácii (napodobňovaní) pohybov na požiadanie,
- problémy v čítaní spôsobené narušenými očnými pohybmi,
- problémy s orientáciou v priestore i na ploche,
- spoluvýskyt narušení v písaní (dysgrafia), v kreslení (dyspinxia), v hudobných schopnostiach, vnímaní rytmu (dysmúzia),
- problémy s rovnováhou, koordináciou, jemnou motorikou, pozornosťou.
Uvedené problémy nie sú spôsobené deficitmi v zmyslovom vnímaní, svalovou slabosťou alebo parézou.
V reči u dieťaťa sú pozorované nasledujúce znaky:
- problém s oromotorickými pohybmi,
- predlžovanie alebo opakovanie hlások, slabík v slovách, skomoleniny slov,
- pridávanie hlások, slov pri opakovaní slov,
- pomalšie tempo reči,
- chyby v reči sú nekonzistentné (nevyrovnané),
- prozódia môže, ale nemusí byť v norme,
- neschopnosť produkovať zámerné pohyby súčasne s rečou,
- prítomné sú zámeny v pozícii zvukov, hlások alebo slabík v slove (napr. gašpety namiesto špagety, váva namiesto máva…),
- narušená artikulácia samohlások, ich nesprávna tvorba,
- ťažkosti pri prechode artikulácie hlások z jednej artikulačnej pozície do druhej
- tápanie pri artikulácii – dieťa sa snaží nacvičiť si, nastaviť artikulačné postavenie potrebné na produkciu zvukov alebo kombináciu zvukov,
- rušivé zvuky, tzv. „schwa“ hlásky – dieťa vkladá neurčitý zvuk do slova, hlavne medzi dve spoluhlásky,
- strata znelosti (znelé hlásky nahrádza neznelými hláskami v slove),
- presnosť artikulácie pri opakovaní slabík/pseudoslov, napr. pa-ta-ka pri opakovaní hovorí nerovnako: ta-pa-ka, pa-ta-ka, ka-ta-pa…
Spracovala: PaedDr. Dagmar Švolíková, logopedička
Literatúra:
Dana Buntová, Mária Komrsková, Martina Zubáková: Logopedica XX/2018
Dana Buntová, Kamila Hermanská: Vývinová verbálna dyspraxia – prednáška, 14.10.2023, Bratislava