Výslovnosť (Narušená zvuková rovina reči)
Najčastejšou narušenou komunikačnou schopnosťou, s ktorou sa v našom centre stretávame u detí v predškolskom veku je Narušenie zvukovej roviny reči. Jedná sa o neschopnosť tvoriť a/alebo používať jednu alebo viacero hlások materinského jazyka. Daný jav je prirodzený približne do 5. roku života. Vtedy hovoríme o vývinovo neustálenej výslovnosti /nesprávnej výslovnosti. Medzi 5. až 7. rokom života ide o predĺžený fyziologický vývin a ak nesprávna výslovnosť hlások pretrváva aj po 7. roku života, jedná sa o patológiu.
Častým problémom rodičov je rozhodnutie, kedy by mali so svojím dieťaťom navštíviť logopéda. V nasledujúcich tabuľkách Vám prinášame orientačné obdobia vhodné na osvojenie si správnej výslovnosti jednotlivých hlások.
Vývin artikulácie:
3 -ročné dieťa:
- Komolí slová (používa fonologické procesy na zjednodušenie slov, ktoré sú naročné na vyslovenie)
- Vie vysloviť – m, p, b, v, f, k, g, h, ch, t, d, n
4-ročné dieťa :
- Fonologické procesy sa postupne vytrácajú
- Vie vysloviť hlásky ď, ť, ň, l, j
- Vo vývine sú ostré a tupé sykavky – s,z,c,dz, š, ž, č, dž
5 – ročné dieťa:
- Nepoužíva fonologické procesy
- Vie vysloviť s,z,c,dz.š,ž,č,dž
- Správny čas na osvojenie si hlásky R
Pri predchádzaní narušenia zvukovej roviny reči je veľmi dôležitý rečový vzor, s ktorým sa dieťa stretáva už v ranom veku. Správny rečový vzor by preto mali dieťaťu ponúknuť práve rodičia a učitelia v MŠ.
Pri komunikácii s dieťaťom v ranom veku sa v mnohých prípadoch stretávame s takzvaným „premazľovaním“.( „Ty ši taký kľašnučky maličky dľobček..“) Používame ho v domnienke, že nám dieťa bude lepšie rozumieť . V skutočnosti dieťa vníma danú výslovnosť ako správny rečový vzor a my ho nechcene učíme rozprávať „premazľovaním“.
Namiesto používanie nesprávneho rečového vzoru môžeme v reči orientovanej na dieťa využiť zmenu modality (výšky, sily) hlasu. Bude nás počúvať, keď budeme šepkať a zrazu zvýšime silu hlasu, alebo raz povieme niečo tenkým hláskom ako myška a následne prehovoríme hrubo ako medveď. Zmenou modality hlasu a správnym rečovým vzorom môžeme vytvoriť dieťaťu v ranom veku prostredie pre jeho správny vývin zvukovej roviny.